Veselības ministrija izstrādājusi jaunus veselīga uztura ieteikumus pieaugušajiem

Pilnvērtīgs un sabalansēts uzturs ir veselības un labas pašsajūtas stūrakmens, kas ietekmē ne tikai mūsu fiziskās, bet arī garīgās spējas. Lai Latvijas iedzīvotāji būtu labāk informēti par veselīga uztura pamatprincipiem, Veselības ministrija ir izstrādājusi jaunus veselīga uztura ieteikumus pieaugušajiem.

Uztura ieteikumi izstrādāti sadarbībā ar Latvijas Diētas un Uztura Speciālistu asociāciju, Latvijas Diētas ārstu asociāciju un Latvijas Uzturzinātnes speciālistu biedrību, pamatojoties arī uz Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām un Ziemeļvalstu uztura rekomendācijām.

Uztura ieteikumos uzsvērta dažādota un veselīga uztura pozitīvā ietekme uz veselību, aicinot iedzīvotājus iekļaut ikdienas uzturā vairāk vietējas izcelsmes, sezonālus pārtikas produktus, kā arī ietvert ēdienkartē vismaz piecas augļu un dārzeņu porcijas dienā. Tāpat aicināts plānot veselīgas ēdienreizes, un biežāk baudīt tās kopā ar ģimeni un citiem tuviem cilvēkiem.

Veselības ministrijas sagatavotos veselīga uztura ieteikumus pieaugušajiem var izlasīt šeit.

Būtiskākie ieteikumi

  • Ik dienu lietojiet daudzveidīgu un dažādu uzturu.
  • Samērojiet ar pārtiku uzņemto enerģiju un enerģiju, kas tiek patērēta fiziskajās aktivitātēs, lai saglabātu optimālu svaru.
  • Uzņemiet 2–2,5 litrus šķidruma dienā, tostarp vismaz pusi – ar ūdeni.
  • Katru dienu ēdiet dārzeņus, augļus un ogas, īpaši vietējas izcelsmes un sezonai atbilstošus. (Ieteicamais daudzums – vismaz 5 porcijas jeb 500 grami dienā. Vismaz puse no tiem – svaigā veidā).
  • Katru dienu ēdiet graudaugu produktusīpaši pilngraudu, kā arī kartupeļus. (4–6 porcijas jeb 550 grami dienā).
  • Lietojiet uzturā pienu un piena produktus ar pazeminātu tauku saturu (2–3 porcijas dienā).
  • Ēdiet pākšaugus, zivis vai liesu gaļu, kā arī olas, riekstus un sēklas (2–3 porcijas dienā. Zivis – vismaz divas reizes nedēļā).
  • Samaziniet dzīvnieku izcelsmes tauku lietošanu uzturā, t.sk. treknas gaļas un sviesta patēriņu. Labāk izvēlieties augu eļļas.
  • Ierobežojiet uzturā sāli un to saturošus produktus.
  • Ierobežojiet uzturā cukuru un to saturošus produktus.
  • Rūpējieties, lai uzturs ir kvalitatīvs un drošs: uzglabājiet produktus atbilstošā temperatūrā, lai samazinātu mikroorganismu un to radīto toksīnu vairošanās iespēju. Neēdiet produktus, kuriem redzams pelējums, un ievērojiet produktu derīguma termiņus. 

Plānojot ēdienreizes, pagatavojiet veselīgas maltītes un piedāvājiet ģimenei vai draugiem nogaršot jaunus ēdienus. Centieties vismaz pusi no šķīvja piepildīt ar svaigiem, tvaicētiem vai sautētiem dārzeņiem. Ēdiet lēni un nesteidzīgi, izbaudot ēdiena dabisko garšu un tās nianses. Nepārēdieties, bet apēdiet tikai tik, cik tobrīd vēlaties. Ja ēdienreizi ir ierasts noslēgt ar desertu, izvēlieties svaigus augļus, ko var papildināt ar ēdamkaroti jogurta. 

Infografiku var lejupielādēt šeit.